Vad säger modevaruhusens priser om deras egentliga nettovärde?

Som konsument är man väl medveten om prisskillnader hos olika modeaktörer som dels baseras på kvalitet och tillverkningspris som påverkas av material, tillverkningsmetod och tillverkningsland men vi vet också att vi i många fall betalar för statusen som kommer med att bära ett prestigefyllt märke. När det kommer till modevaruhusens storlek och nettovärde skulle man kunna tro att detta skulle spegla sig i deras produktpriser, men det verkar inte vara riktigt så enkelt.

I tre av jättarnas årsredovisningar kan man se att när det kommer till nettovärde bland modevaruhusen är The Gap (15,65 miljarder dollar), H&M (18,82 miljarder dollar) och LVMH (37,14 miljarder dollar). Trots att dessa toppar listan av modevaruhus med högst värde skiljer sig deras priser åt ordentligt. Louis Vuitton som tillhör LVMH (som visserligen inkluderar ett stort antal varumärken men de flesta med lyxpriser) tar saftiga 3 050 SEK för en vit t-shirt med en bröstficka från herravdelningen, samtidigt som H&M tar ca 100 SEK för en liknande modell. Vidare är det dyraste plagget som någonsin sålts hos H&M en klänning i som ingick i kollektionen som var en designsamarbete med Balmain år 2015. Priset var 649 dollar (motsvarande ca 6230 Skr i 2019 års växlingskurs) och detta är trots allt långt över deras genomsnittliga pris på ett plagg. Louis Vuitton har däremot en helt annan prislapp på en av sina dyraste modeprodukter genom historien – deras handväska ”Kusama Pumpkin Bag” säljs i butiker år 2012 för 133,430 dollar (motsvarande nästan 1,3 miljoner SEK i 2019 års växlingskurs). Dessa två modejättar, trots deras gemensamma höga nettovärde, har alltså helt olika priser på sina kläder.

Läs mer om mjuka klappar du kan ge till din pojkvän

Vad säger modevaruhusens priser om deras egentliga nettovärde?

Levi Strauss, med ett nettovärde på 4,67 miljarder dollar, ligger med sina priser någonstans mellan H&M och Louis Vuitton, om än närmare H&M, och priserna verkar skilja sig rätt rejält mellan basprodukter så som en vit t-shirt (349 SEK för ett tvåpack) utan en synlig logga och deras ”Levi’s”-märkta kläder samt denim kollektioner. Att företaget ligger långt ifrån både H&M och Louis Vuitton i nettovärde talar för att priset på varorna inte alls speglar värdet på företaget.

Modelejon på Forbes top 100 lista

På topp 10 listan i nettovärde finner vi alltså ett budgetvänliga modevaruhus och ett lyx modevaruhus högt upp samt ett företag med medelhöga priser i botten av listan. Detta talar för att det inte finns någon som helst koppling mellan pris på produkter och faktisk nettoomsättning utan att företagen istället har sin nisch i målgruppen som de sen sätter sina priser efter.

Vicktor

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tillbaka till toppen